B South China Morning Post

News®  Comment Lifestyle Knowledge®  More +

Why are Twitter ‘China state media’ labels
only applied to Chinese employees?

. Beijing-sponsored outlets employ a number of non-
Chinese workers in prominent posts, yet none are labelled
by Twitter

. Concerns of fairness and safety come amid rising
incidents of violence and harassment in the US against
Asians and Asian-Americans

US-China relations

Owen Churchill in United States
Published: 11:03pm, 15 Apr, 2021. Updated: 10:49am, 16 Apr, 2021

¢« CGTN America @

83.3K Tweets

SEE THE DIFFERENCE

Follow

CGTN America @

@cgtnamerica

& China state-affiliated media

A screenshot of China Global Television Network (CGTN) America’s profile page on Twitter
shows the label “China state-affiliated media”. Image: Twitter


https://www.scmp.com/topics/us-china-relations
https://www.scmp.com/author/owen-churchill

Last August, Twitter, the social media giant, announced a new policy: “state-affiliated media”
labels would be attached to the accounts of government-controlled news outlets and some of
their senior employees in China, as well as in Russia and a handful of other countries.

In the months since, Twitter has expanded the policy’s reach, increasing the number of
countries affected and adding more individual accounts to the list, including those of reporters.

But one group of users seems to have been spared: non-Chinese news workers employed by
Chinese state media outlets, the ranks of which include senior editors, news anchors, foreign
correspondents and commentators.

Twitter, the social media giant, has applied the labels in a bid to contain misinformation and
disinformation on its platform. Photo: Reuters

At best, observers say, it's an imbalance that reflects the challenges social media companies
face in gathering enough information to apply such labels consistently.

At worst, it risks fuelling racist tropes that paint Chinese journalists — and only Chinese
journalists — as spokespeople for Beijing. Such concerns come amid spiking violence and
harassment in the US of Asians and Asian-Americans, both online and off.

Twitter, which denies that nationality plays a role in its determinations, declined to provide a
list of all accounts flagged as “China state-affiliated media”. The South China Morning

Post identified at least 11 personal accounts carrying the label — in addition to dozens of
organisational accounts.

Twitter begins labelling ‘state-affiliated media’, including Chinese outlets

Twitter said it selects individuals based on their seniority or prominence. But beside the
editors-in-chief, bureau chiefs and TV anchors, the labels have also been applied to several
reporters.

One of those reporters, Beijing-based Wang Zichen of the Xinhua News Agency, has playfully
embraced the moniker, displaying it prominently on the landing page of a newsletter he
produces apart from his job at Xinhua. Wang declined to comment for this story.

Meanwhile, foreigners spared the labels include the China Global Television Network (CGTN)
Washington correspondent, Nathan King, and a number of news anchors at the channel; news
editors at outlets including the Xinhua News Agency; and an American commentator
beloved by China’s leaders.


https://www.scmp.com/news/world/united-states-canada/article/3096380/twitter-begin-labelling-state-affiliated-media
https://www.scmp.com/news/world/united-states-canada/article/3096380/twitter-begin-labelling-state-affiliated-media
https://www.scmp.com/news/world/united-states-canada/article/3096380/twitter-begin-labelling-state-affiliated-media
https://www.scmp.com/news/world/united-states-canada/article/3096380/twitter-begin-labelling-state-affiliated-media

¢« CGTN Closer to China

eer | (™M Follow

CGTN Closer to China

@closertochina

Closer to China with R.L.Kuhn brings the true, complex story of China to
the world through candid discussions with China's thought leaders and
decision makers.

© Beijing &’ facebook.com/cgtnclosertoch.
(5] Joined December 2015

115 Following 9,020 Followers

Screenshot of the Twitter profile page for CGTN Close to China, a programme hosted by
Robert Lawrence Kuhn that does not include the “China state-affiliated media” label.

That commentator, Robert Lawrence Kuhn, who hosts and co-produces a CGTN show
called “Closer to China”, was awarded the China Reform Friendship Medal in 2018, and
is also an adviser to China’s top officials.

Yet no state-affiliated label appears on his show’s Twitter account, which features

posts proclaiming Taiwan to be a part of China and accusing Western countries of
spreading lies about Xinjiang.

In aresponse to this article, Kuhn said that the account was managed by CGTN and
that he had never authored or approved any of its Tweets. “l was at most vaguely aware
of its existence,” he said.

Kuhn would now be requiring that the account associated with his name no longer
publish anything that had not been written or approved by him, he added.


https://www.scmp.com/news/china/politics/article/2178499/lee-kuan-yew-among-foreigners-honoured-helping-china-open

“If [Twitter is] only tagging Chinese citizens, that sounds to me very, very bizarre,” said Jin
Ding, a Washington-based media professional who co-founded Chinese Storytellers, a digital
platform showcasing the work of Chinese journalists.

Twitter removes 23,750 China-linked accounts for spreading disinformation

Just labelling Chinese news workers glosses over the fact that, even inside the state media
apparatus, Chinese journalists are often “fighting within the system”, Ding argued, adding that
some turn to platforms like Twitter to share opinions that may differ from the Communist Party
line.

‘I don’t know how that’s being played out psychologically for those journalists who are being
tagged, when they’re waking up [to realise]: ‘I've been tagged as state-affiliated media while
my white colleagues are not,”” Ding said. “I don’t see that that’s fair.”

Beyond the labels, which appear both on the profile page and beside each tweet by the
targeted user, Twitter's designations also reduce the accounts’ visibility. “State-affiliated”
accounts do not appear in recommendations to other users, and their posts are not promoted
on other parts of the site, such as topic feeds.

Printing plant of China-critic newspaper Epoch Times
ransacked in Hong Kong

The labelling came amid criticism that major social media companies — others include
Facebook and YouTube — had failed to contain the spread of disinformation and
misinformation on their platforms.

Some of those critiques have come from America’s political right, which has homed in on
Twitter for letting officials from countries like China and Iran use the platform even though their
governments block their citizens from access to the site.

Twitter, YouTube and Facebook have all introduced labels identifying accounts of state-
affiliated or state-funded news organisations. Only Twitter, though, has affixed the labels to
personal accounts as well.

The policy angered Beijing, with the Chinese Communist Party’s mouthpiece
newspaper, People’s Daily, decrying Twitter's move as “discriminatory” when the policy was
first announced.

Hu Xijin, editor-in-chief of the nationalist, state-run tabloid Global Times, was among the first
individuals Twitter labelled. Growth in his follower count has slowed dramatically, while
retweets of his posts and comments responding to them have approximately halved, he said.


https://www.scmp.com/news/china/politics/article/3088704/twitter-removes-23750-china-linked-accounts-spreading
https://www.scmp.com/news/china/politics/article/3088704/twitter-removes-23750-china-linked-accounts-spreading
https://www.scmp.com/news/china/politics/article/3088704/twitter-removes-23750-china-linked-accounts-spreading
https://www.scmp.com/news/china/politics/article/3088704/twitter-removes-23750-china-linked-accounts-spreading

”‘\\ 'iy/s\;\\kOVER THE WORLD
(A \

\

Hu Xijin, shown in 2011, the Global Times editor-in-chief, said that the growth in followers in
his personal Twitter account had slowed dramatically since the platform labelled him as “China
state-affiliated media”. Photo: Simon Song

In an interview, Hu, who is based in Beijing, conceded that media outlets in China “are all
under the leadership of the CCP”, but argued that Twitter’s labelling oversimplified the
degrees to which different outlets represent the official government position.

‘I have the same label as People’s Dalily, but there’s a big difference,” said Hu, one of few
prominent figures in China — mostly officials — who can freely use Twitter, which is otherwise
blocked on the mainland.

“Firstly, People’s Dalily is an organisation, and I'm an individual,” he said of the CCP’s flagship
newspaper, which runs the Global Times. “Secondly ... it carries much more official weight
than me.”

As for the fact that Twitter had so far only applied labels to Chinese employees of Chinese
state media outlets, Hu shrugged: “That’s the way they see things. | think we’re used to it

now.

To be sure, China is not the only country whose media outlets are subject to Twitter’s labels.
After first applying the policy to outlets in the five permanent members of the UN Security
Council (the US, Britain, France, China and Russia), Twitter in February expanded the
designations to 16 other countries.

Still, they seem to have focused on China and Russia, since Twitter regards outlets like the
BBC in Britain and Voice of America in the US as sufficiently insulated from government
interference.



But at a time when rights groups in the US are documenting spikes in attacks against Chinese
and east Asians in both digital and physical spaces, Twitter’s policy as it relates to China is
attracting greater scrutiny.

China attacks BBC a day after UK revokes licence of Chinese
state broadcaster CGTN

Ding worried that labelling Chinese reporters could further fuel anti-Asian and anti-Chinese
sentiment that are already prevalent online, particularly given that “tension between the US
and China is already very strong” and is playing “a huge role in anti-Asian violence”.

There’s an assumption that a Chinese journalist “can never be unbiased”, said Ding, citing
harassment she said members of Chinese Storytellers face on a “daily basis”, including
accusations that they are “CCP mouthpieces”.

Several vitriolic tweets in recent weeks, some profane, specifically referred to the labels. “My
cyberbullying instincts kick in whenever | see the ‘China state-affiliated media’ tag,” one
Twitter user posted in March.

In an emailed response to questions, a Twitter representative stressed that “nationality does
not impact our labelling,” but did not answer questions about why the state-affiliated label had
been applied to some Chinese journalists yet not to their foreign colleagues in similar — or
even more prominent — positions.

Nor did the representative address whether the company was concerned that its labelling of
individual reporters could fuel racial stereotypes.

The company was taking public feedback as it developed its policies, the representative said,
adding: “Just because an account isn’t labelled now doesn’t mean we won't in the future.”

Inconsistencies in the application of Twitter’s labelling policies were inevitable since social
media companies are navigating uncharted waters, Alex Howard, a digital governance expert,
said.

“We're still in the very, very early days of how the norms and the rules and the laws [are] all
getting worked out,” said Howard, who directs the Digital Democracy Project at the Demand
Progress Educational Fund.

Alex Howard, director of the Digital Democracy Project at the Demand Progress Educational
Fund. Photo: Handout

Howard called Twitter a “canary in the troll mine” — and said that the company’s approach
lacked adequate transparency.

In particular, Howard criticised the company’s refusal to publish a list of those it labelled and
explain why each had been selected: “Do it right or don’t do it at all. If you’re going to do this
stuff and take this position that that’s helpful context, then be open and transparent about how
you’re making the determination ... and be accountable for it.”

Twitter has not released data regarding the effects of the labelling, but an analysis by the
China Media Project, a research programme affiliated with the University of Hong Kong, this
year found that state-run Chinese outlets saw significant drops in engagement in the weeks
following their designation.



The accounts of CGTN, Xinhua and People’s Daily all experienced decreases of more than 20
per cent in likes and shares per tweet, according to the study.

To Hu, the decrease in engagement with his personal account signalled the shrinking of a
“precious” window of communication between the US and China, at a time of acute tensions in
the nations’ relationship.

“I wish the two countries could strengthen their mutual understanding,” he said. “Although
sometimes [interactions on Twitter] take the form of clashes, insults and blaming, those are
still ways to understand each other.”

Yet while decrying the labels, Hu appeared to acknowledge that people in China face a bigger
obstacle when it comes to gaining access to Twitter, given the country’s “Great Firewall”.

Asked if he hoped more of his compatriots could join him on Twitter, he replied: “| would like
that. But | don’t know if they’ll be able to.”

Owen Churchill

Owen joined the Post in 2018 after several years working as a reporter and editor in China. He
covers US-China relations, human rights, and China's influence overseas. A co-founder of the
Shanghai-based news outlet Sixth Tone, he is an alumnus of SOAS in London and Fudan
University in Shanghai.

https://www.scmp.com/news/china/article/3129732/why-are-twitter-china-state-media-labels-
only-applied-chinese-employees



https://www.scmp.com/author/owen-churchill
https://www.scmp.com/news/china/article/3129732/why-are-twitter-china-state-media-labels-only-applied-chinese-employees
https://www.scmp.com/news/china/article/3129732/why-are-twitter-china-state-media-labels-only-applied-chinese-employees

	Why are Twitter ‘China state media’ labels only applied to Chinese employees?
	 Beijing-sponsored outlets employ a number of non-Chinese workers in prominent posts, yet none are labelled by Twitter
	 Concerns of fairness and safety come amid rising incidents of violence and harassment in the US against Asians and Asian-Americans
	Twitter begins labelling ‘state-affiliated media’, including Chinese outlets
	7 Aug 2020
	Twitter removes 23,750 China-linked accounts for spreading disinformation
	12 Jun 2020
	Just labelling Chinese news workers glosses over the fact that, even inside the state media apparatus, Chinese journalists are often “fighting within the system”, Ding argued, adding that some turn to platforms like Twitter to share opinions that may ...
	Printing plant of China-critic newspaper Epoch Times ransacked in Hong Kong
	China attacks BBC a day after UK revokes licence of Chinese state broadcaster CGTN


